Αξιολόγησε τον εαυτό σου


31/12/2008 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Στη πολεμική τέχνη που σπουδάζω (Aikido) δεν υπάρχουν αγώνες, το γεγονός αυτό παλιότερα μου δημιουργούσε κάποια ερωτήματα, αναρωτιόμουν ποια είναι τα κριτήρια τα οποία χαρακτηρίζουν κάποιον "καλό" σε μια πολεμική τέχνη όπου δεν υπάρχουν αγώνες; Αν πράγματι υπάρχουν διαφορές ποιες είναι; Και πως μπορώ να τις βελτιώσω; Πως μπορώ να γνωρίζω αν είμαι καλός αφού όπως λένε σχεδόν όλοι οι ιδρυτές των πολεμικών τεχνών μετά από ένα επίπεδο δεν υπάρχει σωστό και λάθος, κάθε νέα επίθεση μπορεί να δημιουργήσει νέα τεχνική, άρα εγώ κάνω σωστά τη τεχνική που φωνάζει ο εκπαιδευτής μου ότι κάνω λάθος;

Ευτυχώς για όλους μας οι γνώσεις και οι πληροφορίες διαδίδονται πλέον ταχύτατα αυτό σημαίνει ότι κάθε ένας μας μπορεί να διαπιστώσει αν ο εκπαιδευτής, η σχολή ή ακόμα και το σύστημα που ακολουθούμε υφίσταται σε παγκόσμια ομοσπονδία. Το γεγονός ότι κάποια σχολή είναι πιστοποιημένη δεν σημαίνει μόνο ότι σου δίνει ένα χαρτί διεθνώς αναγνωρισμένο, αλλά ότι η παγκόσμια οργάνωση έχοντας θέσει κάποια στάνταρ μάθησης είναι σε θέση να αξιολογεί τους μαθητές της και να ορίζει αντιπροσώπους της, έτσι ώστε να ξέρει ο κάθε μαθητής σε τι επίπεδο βρίσκεται. Όσοι υπάγονται στην οργάνωση είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν την πολεμική τέχνη όπως την εφαρμόζει ο πλέον αρμόδιος που είναι ο ιδρυτής ή ο πιστοποιημένος αντιπρόσωπος της ανεξαρτήτως διαφωνιών και επιδιώξεων. Αν λοιπόν θέλω να ξέρω πόσο καλός είμαι πρέπει να κοιτάω αν αυτό που κάνω μοιάζει με αυτό το οποίο διδάσκουν οι υπεύθυνοι.

Γνωρίζω ότι είναι παγκόσμια ατάκα "τα χαρτιά δεν κάνουν τον ειδικό" όπως επίσης γνωρίζω ότι αυτοί που τη χρησιμοποιούν είναι αυτοί που δεν έχουν αυτά τα χαρτιά. Πολλές σχολές ανά τον κόσμο μόλις φτάσεις στην ερώτηση αν έχουν πιστοποίηση από την παγκόσμια ομοσπονδία σου παρουσιάζουν ένα σωρό δικαιολογίες για να σου αποδείξουν ότι αυτό που κάνουν είναι καλύτερο από αυτό που κάνει ο επίσημος εκπρόσωπος της πολεμικής τέχνης που μόλις διάλεξες. Το πιο τρελό είναι ότι μπορούν και πείθουν αρκετό κόσμο.

Υπάρχουν βέβαια εκπαιδευτές που μπορεί να είναι αναγνωρισμένοι και πιστοποιημένοι αλλά παρ’ όλα αυτά το μάθημα τους μπορεί να είναι μια συνεχής επίδειξη δεξιοτήτων που μόνο αυτοί, υποτίθεται, ότι έχουν. Σε αυτή τη περίπτωση πρέπει να αλλάξετε οπωσδήποτε χώρο γιατί ο άνθρωπος που έχετε απέναντι σας δεν έχει καταλάβει το λόγο που βρίσκεται εκεί. Ο εκπαιδευτής πρέπει να είναι ένας αγωγός τέχνης προς το μαθητή χωρίς τη παραμικρή προσωπική ανάδειξη και εν τέλει παραμόρφωση της τέχνης. Αν ο εκπαιδευτής σας εκτός από τη τέχνη που διδάσκεστε γνωρίζει και μια άλλη με αποτέλεσμα να προσθέτει στοιχεία, τότε αυτό που μαθαίνετε δεν είναι αυτό για το οποίο πληρώνετε. Δεν εξετάζω αν είναι καλύτερο, σίγουρα όμως είναι διαφορετικό.

Θέσαμε λοιπόν ένα στόχο ο οποίος είναι ο εκπαιδευτής μας και οι τεχνοτροπίες του, ο επόμενος στόχος είναι να δούμε ειλικρινά και χωρίς παρωπίδες τον εαυτό μας. Πριν ξεκινήσετε κάτι τέτοιο βεβαιωθείτε ότι είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε τα λάθη σας όποια και αν είναι, ακόμη και λάθη που μπορεί να γίνονται από έναν αρχάριο.

Ξεκινήστε ένα εσωτερικό διάλογο που θα περιλαμβάνει προσωπικά μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα πάνω στη τεχνοτροπία σας. Αφού καταλήξετε σε κάποια συμπεράσματα θα βοηθήσει να τα γράψετε και να τα βλέπετε τακτικά. Ζητήστε τη γνώμη του εκπαιδευτή σας πάνω στο τρόπο που κάνετε εσείς την πολεμική τέχνη και παρουσιάστε του ότι θεωρείτε εσείς μειονεκτήματα επάνω σας. Αυτό είναι απαραίτητο να γίνει γιατί μπορεί να αφαιρεθούν ή να προστεθούν στοιχεία τα οποία δεν είχατε σκεφτεί ή δεν είσαστε ακόμα στο επίπεδο να τα καταλάβετε.

Πολλές φορές σε συζητήσεις που έχω με μαθητές μου τους επισημαίνω στοιχεία προς διόρθωση που ούτε καν είχαν φανταστεί ότι μπορεί να γίνονται λάθος. Αυτός είναι και ο λόγος που έχω τοποθετήσει καθρέφτες σε έναν από τους τοίχους της σχολής. Για να έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθούμε, σε ορισμένα μαθήματα, τον τρόπο που εκτελούμε την τεχνική και να βρίσκουμε λάθη που δεν γνωρίζαμε ότι κάναμε.

Θα εκπλαγείτε με το πώς φαίνεστε σε ένα καθρέφτη όταν κάνετε ένα "κατα" ή όταν κάνετε μια τεχνική που πιστεύετε ότι είστε καλός.

Ο επόμενος τρόπος είναι η βιντεοσκόπηση μιας προπόνησης. Εφαρμόστε τις τεχνικές όπως σε κάθε προπόνηση και συμπεριφερθείτε το ίδιο. Είναι σημαντικό να μην αλλάξετε τίποτα γιατί έτσι μπορείτε να διαπιστώσετε και άλλα στοιχεία προς βελτίωση όπως για παράδειγμα τη συμπεριφορά σας στο χώρο.

Πρέπει να δείτε λεπτομερώς κάθε κίνηση σας και να καταγράψετε σχόλια και ερωτήσεις προς τον εκπαιδευτή σας. Εφαρμόστε αυτή τη μέθοδο κάθε φορά που πιστεύετε ότι έχετε αλλάξει κάποια βασικά σας μειονεκτήματα και πάντοτε με τη καθοδήγηση του εκπαιδευτή σας. Όπως είναι κατανοητό αυτός ο τρόπος απευθύνεται σε μαθητές που ασχολούνται σοβαρά και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το να έχετε, σαν εκπαιδευτής, δυνατότητες μεγαλύτερες από ότι διδάσκεται και απ’ ότι απαιτείται είναι αξιόλογο, αλλά στους μαθητές σας πρέπει να δείχνεται αυτό και μόνο που απαιτείται. Χρησιμοποιήστε και εσείς τις ίδιες μεθόδους για να αξιολογήσετε το μάθημα σας και ζητήστε τη γνώμη κάποιου ανωτέρου σας.

Το ουσιαστικότερο στοιχείο για την εκμάθηση μιας πολεμικής τέχνης είναι να παραδέχεσαι ότι χρειάζεσαι βελτίωση σε όποιο επίπεδο και αν βρίσκεσαι και να προσπαθείς συνέχεια να γίνεις καλύτερος.