Επιδείξεις πολεμικών τεχνών και διαφήμιση


13/05/2017 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Βλέποντας κάποιος μια επίδειξη πολεμικών το πρώτα πράγματα που σκέφτεται είναι "Μπορώ να κάνω και εγώ κάποια στιγμή το ίδιο πράγμα? Αν ναι, σε πόσο διάστημα? αν όχι, γιατί μας το δείχνουν?"

Έχω καταλάβει ότι οι επιδείξεις είναι η χειρότερη διαφήμιση για πολλές πολεμικές τέχνες. Οι λόγοι είναι απλοί.

Α) Αποθαρρύνουν το θεατή λόγω των υψηλών δυνατοτήτων των παρουσιαστών της.

Όταν κάποιος που θέλει να ξεκινήσει μια πολεμική τέχνη παρακολουθήσει μια επίδειξη όπου οι αθλούμενοι σπάνε ξύλα πηδώντας στα δυο μέτρα και με ανοίγματα που θα τα ζήλευαν σε σχολή μπαλέτου ή κάνουν τεχνικές αυτοάμυνας όπου για να καταλάβεις τι έγινε πρέπει να το δεις σε αργή κίνηση, τότε το πρώτο που σκέφτεται κάποιος είναι να ακολουθήσει την τέχνη της ανθοδετικής γιατί αποκλείεται ποτέ στην παρούσα ζωή να καταφέρει έστω και ένα πράγμα από αυτά που είδε. Στο μεταξύ οι δάσκαλοι παροτρύνουν τους καλύτερους μαθητές τους να παίρνουν μέρος σε όλο και περισσότερες επιδείξεις δυσκολεύοντας όλο και περισσότερο το πρόγραμμα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όλο και περισσότερος κόσμος να απογοητεύεται και να μην έρχεται στις πολεμικές τέχνες νιώθοντας ότι αυτό που είδαν θα ήταν ωραίο να το ξεκινούσαν όταν ήταν 6-8 χρονών και όχι 20-30 ή 40.

Β) Οι επιδείξεις δείχνουν να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Η Ενασχόληση μου με το Aikido με έχει φέρει πολλές φορές αντιμέτωπο με ανθρώπους όπου έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με αυτή την πολεμική τέχνη μέσω κάποιας επίδειξης. Είναι έτσι ο χαρακτήρας της συγκεκριμένης τέχνης (έλλειψη αγώνων) όπου ο μόνος τρόπος διάδοσης στο ευρύ κοινό είναι η επίδειξη. Αυτός ήταν και ο τρόπος που χρησιμοποιούσε και ο ίδιος ο ιδρυτής της άλλωστε. Το τελευταίο είναι ένα γεγονός αδιαμφισβήτητο χωρίς όμως να έχουμε σκεφτεί ότι στις αρχές του 20ου αιώνα δεν υπήρχαν και πολλοί άλλοι τρόποι διαφήμισης μιας πολεμικής τέχνης. Όσες φορές έτυχε να είμαι από την πλευρά του κοινού άκουσα μερικούς να λένε ότι όλο αυτό που παρακολουθούν είναι μια σκηνοθετημένη χορογραφία η οποία ελάχιστα αγγίζει την πραγματικότητα. Εγώ βιώνοντας την πολεμική τέχνη μέσα από τις προπονήσεις έβλεπα ότι είναι πραγματική πέρα για πέρα και δυσανασχετούσα. Άρα λοιπόν η βασική διαφορά κάποιου απλού θεατή που βλέπει μια παρουσίαση με σκοπό τον εντυπωσιασμό και κάποιου που ήδη ασχολείται με την πολεμική τέχνη είναι η βίωση της μέσα από την εξάσκηση. Πρέπει να βρείτε τρόπους για να προκαλέσετε κάποιον να έρθει σε μια προπόνηση. Όσοι έχετε σχολές πρέπει να διαφημιστείτε και ο καλύτερος τρόπος είναι να αποκτήσετε καλό όνομα σαν εκπαιδευτής. Κάντε όσες εντυπωσιακές επιδείξεις θέλετε αν δεν δίνετε τον καλύτερο εαυτό σας κάθε φορά που διδάσκετε μην περιμένετε να έχετε κόσμο. Μπορεί να έχετε κάποιους μαθητές προσηλωμένους σε εσάς οι οποίοι δυστυχώς από αγάπη στην τέχνη να σας ακολουθούν πιστά. Προσπαθήστε να κρίνετε αντικειμενικά τον εαυτό σας χωρίς να επηρεάζεστε από φιλοφρονήσεις. Θέστε μερικά βασικά ερωτήματα σαν εκπαιδευτές: 1) Πόσες ώρες διδάσκω εβδομαδιαία; 2) Πόσες ώρες αφιερώνω για την δική μου εκπαίδευση στην τέχνη που διδάσκω; 3) Ενδιαφέρομαι για σεμινάρια, αγώνες και άλλα τα οποία έχουν σαν σκοπό να καλυτερέψουν τους μαθητές μου και μένα προσωπικά; 4) Ποιος δίνει πληροφορίες στη σχολή μου για την τέχνη που διδάσκω; 5) Είναι επαρκής ο χρόνος που διαθέτω σε κάποιον για να του εξηγήσω γύρω από την τέχνη και τη σχολή μου; Θα μπορούσα να θέσω τουλάχιστον άλλα 50 τέτοιου είδους ερωτήματα αλλά τότε θα σας έβγαζα από ένα δύσκολο δρόμο στον οποίο ξέρω ότι θέλετε να διαβείτε μόνοι σας γιατί είστε εκπαιδευτές πολεμικών τεχνών. Όταν θα μπορέσετε να απαντήσετε ικανοποιητικά τότε να ξέρετε ότι δεν χρειάζεστε καμία επίδειξη. Η διαφήμιση είστε εσείς, το μάθημα και οι μαθητές σας. Διατηρείστε τη σχολή σας σε καλή κατάσταση γιατί κάθε νέος πελάτης πρέπει να ξέρετε ότι όταν μπαίνει κάπου βλέπει, ακούει, μυρίζει και μιλάει, όταν κάτι από αυτά δεν είναι όπως θα ήθελε φεύγει. Οι μαθητές σας θα πρέπει να φαίνεται ότι σας αγαπούν και όχι ότι σας φοβούνται. Αν εσείς κάνετε μάθημα και έρθει κάποιος για να πάρει πληροφορίες στείλτε κάποιον μαθητή σας που τον έχετε συμβουλέψει τι ακριβώς θα πει και πόσο χρόνο θα αφιερώσει. Μην αφήνετε να μιλάει στο τηλέφωνο οποιοσδήποτε μαθητής γιατί εκείνη τη στιγμή εκείνος αντιπροσωπεύει όλη τη σχολή.

Αν θέλετε να κάνετε επίδειξη χρησιμοποιείστε την για να δείξετε τη βελτίωση μιας ομάδας μικρών μαθητών στους γονείς τους. Τέτοιου είδους "τοπικές επιδείξεις" οι οποίες γίνονται συνήθως, μέσα στη σχολή σας, με εύθυμο χαρακτήρα έχουν την ικανότητα να ανεβάζουν πολύ το κύρο σας γιατί δείχνουν πόσο έχετε δουλέψει πάνω σε κάθε μαθητή που παίρνει μέρος. Αυτές μπορούν να γίνονται μετά από εξετάσεις ή πριν από μεγάλες διακοπές (Καλοκαίρι, Χριστούγεννα) για να κρατούν αμείωτη την όρεξη μαθητών και γονιών για την τέχνη. Επινοείστε νέους τρόπους διαφήμισης οι οποίοι δεν θα έχουν να κάνουν με απίστευτες δυνάμεις που μπορείτε εσείς και μερικοί μαθητές σας να αναπτύξετε αλλά να βοηθήσετε μέσω της τέχνη σας το σύγχρονο άνθρωπο στα προβλήματα που παρουσιάζονται σήμερα.