Νοερή Προπόνηση


06/03/2009 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Νοερή προπόνηση εννοούμε τη διαδικασία εκείνη κατά την οποία ο αθλούμενος φαντάζεται να εκτελεί μια άσκηση, έναν αγώνα ή μια ολόκληρη προπόνηση.

Κάθε κίνηση που γίνεται από το ανθρώπινο σώμα καταγράφεται στον εγκέφαλο και υπάρχει ένα κομμάτι μνήμης που είναι υπεύθυνο για κάθε κίνηση. Αν γίνεται η προπόνηση στη φαντασία μας ή στη πραγματικότητα, στον εγκέφαλο η κίνηση αποθηκεύεται στο ίδιο κομμάτι μνήμης. Μάλιστα όταν χρησιμοποιούνται σωστές τεχνικές νοερής εξάσκησης παρατηρείται μυϊκή διεγερσιμότητα στα σημεία του σώματος που θα ενεργούσαν αν η άσκηση γινόταν στην πραγματικότητα.

Υπάρχουν παραδείγματα αθλητών που κατά τη διάρκεια τέτοιας εξάσκησης μπορούν να υπολογίζουν το χρόνο για την επιτέλεση μιας προσπάθειας και κατά τη διάρκεια του αγώνα καταφέρνουν να επιτελούν τον ίδιο χρόνο.

Όπως είναι κατανοητό αυτό το είδος εξάσκησης έχει σαν στόχο να βελτιώσει την εκτέλεση των ασκήσεων πχ σε μια φόρμα, κατά, πούμσε κτλ. ή να προετοιμάσει ψυχολογικά τον αθλούμενο για έναν αγώνα ή εξετάσεις. Η νοερή εξάσκηση δεν αποτελεί αντικατάσταση της κανονικής προπόνησης αλλά ένα επιπλέον κομμάτι το οποίο δρα υποστηρικτικά στη μεγιστοποίηση της απόδοσης.

Η χρονική διάρκεια που απαιτείται διαφέρει ανάλογα με την πολεμική τέχνη που κάνετε. Περισσότερο χρόνο θα χρειαστείτε για μια φόρμα του Τai Chi από ένα κατα του Aikido, γενικότερα όμως υπάρχουν κάποια όρια τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 5-15 λεπτών. Είναι αυτονόητο ότι αθλούμενοι οι οποίοι είναι εξοικειωμένοι με τη μέθοδο θα είναι σε θέση να παρατείνουν αυτές τις προπονήσεις. Η ιδανική ώρα για τη νοερή προπόνηση διαφέρει από τέχνη σε τέχνη και από άνθρωπο σε άνθρωπο. Αν φέρνοντας εικόνες προπόνησης στο μυαλό σας νιώθετε την αδρεναλίνη σας να ανεβαίνει τότε είναι καλύτερο να μην την εφαρμόζετε πριν πέσετε για ύπνο ή πριν από εξετάσεις γιατί μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά. Ο χώρος που θα κάνετε αυτού του είδους την προπόνηση πρέπει να είναι ήσυχος και φιλικός προς εσάς χωρίς έντονα εξωτερικά ερεθίσματα. Η θέση του σώματος δεν παίζει μεγάλο ρόλο, μπορείτε να κάθεστε ή να είστε ξαπλωμένοι, με την προϋπόθεση ότι δεν θα κοιμηθείτε και δεν θα αισθάνεστε άβολα για όσο χρόνο διαρκεί η άσκηση.

Υπάρχουν δυο βασικοί τρόποι νοερής εξάσκησης. Στον πρώτο φαντάζομαι σαν θεατής να παρακολουθώ την εξέλιξη του αγώνα και στο δεύτερο παίρνω μέρος στον αγώνα.

Εάν δεν είστε εξοικειωμένοι, ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσετε είναι κοιτάζοντας την άσκηση που θέλετε σε ένα dvd και προσπαθώντας αμέσως μετά να την πραγματοποιήσετε με κάθε της λεπτομέρεια. Ανατρέξτε στην εικόνα για τυχόν διορθώσεις και προσπαθήστε ξανά. Στα πρώτα στάδια η εικόνα βοηθά πολύ στη συγκέντρωση γιατί μας δίνει τη βάση πάνω στην οποία θα εργαστούμε. Μετά την πάροδο μερικών νοερών προπονήσεων (ο αριθμός εξαρτάται από εσάς) είναι η στιγμή για να ξεκινήσετε χωρίς εξωτερικά ερεθίσματα. Φέρτε στο μυαλό σας τεχνικές που γνωρίζετε καλά και εκτελέστε τις όσο πιο αργά γίνεται ελέγχοντας κάθε σημείο του νοερού σώματος σας να είναι στο σωστό σημείο. Μετά εκτελέστε ασκήσεις που δεν γνωρίζετε τόσο καλά συμβουλευόμενος ξανά το dvd. Όταν φτάσετε να εκτελέσετε όλα όσα θέλετε με κάθε λεπτομέρεια, είναι η σειρά της προσομοίωσης του πραγματικού χρόνου. Βάλτε τον πραγματικό χρόνο στην τεχνική ελέγχοντας και πάλι το σώμα σας μέσα στο φανταστικό χώρο. Αν βλέπετε κάποια λάθη στην εκτέλεση μάλλον θα πρέπει στην επόμενη προπόνηση να αυξήσετε λίγο τον χρόνο εκτέλεσης.

Το τελευταίο στάδιο έχει σαν στόχο την "προσομοίωση" των συναισθημάτων του αγώνα ή των εξετάσεων (παρουσίασης κ.λ.π). Αυτό είναι το δυσκολότερο στάδιο γιατί πολλές φορές αδυνατούμε να κατανοήσουμε ευκρινώς το τι ακριβώς συμβαίνει στο μυαλό και το σώμα μας εκείνη την ώρα. Κλείστε τα μάτια και προσπαθήστε να φέρετε στο μυαλό σας το δυσκολότερο αγώνα της ζωής σας, μετά απομονώστε τα συναισθήματα εκείνων των στιγμών και βάλτε τα σε μια μέρα όπου κάθε κίνηση γίνεται ακριβώς με τον τρόπο και το χρονισμό που εσείς επιλέγετε.

Όταν τελειώνετε τη νοερή εξάσκηση θα πρέπει να νιώθετε ένα αίσθημα ικανοποίησης όπως θα τελειώνατε μια ιδανική προπόνηση ή έναν αγώνα. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο να έχετε κενά στην αποστήθιση της εικόνας ή να είστε ηττοπαθείς.

Η νοερή προπόνηση είναι ένα βοηθητικό κομμάτι της προπόνησης που δεν πρέπει να σας αγχώνει με την τυχόν αργή σας πρόοδο αλλά να σας δίνει ένα αίσθημα σιγουριάς. Εξάλλου είναι μια μορφή εξάσκησης που δεν έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις και μπορείτε να την κάνετε οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Μια μέρα που είστε πολύ κουρασμένος και δεν μπορείτε να πάτε στη σχολή, μια μέρα που είστε άρρωστος στο σπίτι, σε ένα δεκάλεπτο διάλειμμα στη δουλειά, κανείς δεν μπορεί να φανταστεί ότι εσείς, ακόμα και τότε, βελτιώνετε τις πολεμικές σας ικανότητες.