Αμετροεπείς Καταστάσεις


21/10/2016 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Από αυτό το τεύχος το περιοδικό που κρατάτε ξεκινά μια νέα σελίδα η οποία έχει ως στόχο να αναδείξει προβλήματα που παρουσιάζονται στους χώρους προπόνησης πολεμικών τεχνών με κύριους υπεύθυνους άλλες φορές τους εκπαιδευτές, άλλες τους αθλούμενους και μερικές φορές ακόμα και όσους βρίσκονται εκεί σαν επισκέπτες.

Τα τελευταία τρία χρόνια διατηρώ με τη γυναίκα μου ένα μικρό συνοικιακό σωματείο πολεμικών τεχνών συμμετέχοντας σαν εκπαιδευτής Aikido και η γυναίκα μου σαν εκπαιδευτής Tae-Kwon –Do. Στην διάρκεια της ημέρας εκείνη εργάζεται ως προπονήτρια του αγωνίσματος σε αθλητικό σχολείο και εγώ σαν υπεύθυνος οργάνων σε γυμναστήριο. Παρουσίασα αυτό το μικρό βιογραφικό για να σας πείσω ότι αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που σίγουρα θα έχουν τύχει και σε εσάς και θα θέλατε μια έγκυρη απάντηση. Η συνεχής επαφή μας με ανθρώπους μέσα από αθλητικούς χώρους μας έχει κάνει να πιστεύουμε ότι ακόμα δεν έχουμε δει τίποτα, γιαυτό και θα μας βοηθούσε πολύ αν μας στέλνατε τις ερωτήσεις σας πάνω σε αθλητικά θέματα.

Αμετροεπής κατάσταση: "Δάσκαλε μόλις έφαγα, θα με αφήσεις να μπω;"

Είναι ένα πρόβλημα που παρατηρείται στους χώρους πολεμικών τεχνών τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια και οφείλεται τις περισσότερες φορές στο υπεράριθμο και άστατο ωράριο καθώς και στον κακό προγραμματισμό.

Ξεκινώντας από τον τομέα της πρόληψης πρέπει να πούμε ότι παίζει τεράστιο ρόλο κατά πόσο ο εκπαιδευτής έχει πείσει τους μαθητές του ότι πρέπει να τον ενημερώνουν για τέτοια θέματα. Η αποστασιοποίηση του εκπαιδευτή από τα προβλήματα ή τα πρώιμα συμπτώματα τους αποτελεί εγκληματική αμέλεια.

Αν ο εκπαιδευόμενος είναι παχύσαρκος, έχει καρδιολογικά ή αναπνευστικά προβλήματα, είναι καπνιστής, τότε πριν πάρετε την ευθύνη να ασκηθεί πρέπει να ρωτήσετε ορισμένα πράγματα επιπλέον:

  • A) Ποσότητα και ποιότητα τροφής. Δηλαδή ρωτάμε τι ακριβώς έχει φάει και σε τι ποσότητα. Αν κρίνουμε ότι ο μαθητής δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο σημερινό πρόγραμμα μας τότε πρέπει να του απαγορεύσουμε την άθληση.
  • Β) Χρόνος γεύματος πριν την άθληση. Θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει περάσει 1 ½ ώρα μετά από ένα ελαφρύ γεύμα.
  • Γ) Συνοδεία αλκοόλ με το γεύμα: Ο ασκούμενος απαγορεύεται να ασκηθεί.

Αφού αποφασίσουμε ότι ο ασκούμενος μπορεί να πάρει μέρος στη σημερινή προπόνηση οφείλουμε να τον υποβάλουμε σε προσωπικό πρόγραμμα τουλάχιστον κατά την διάρκεια της προθέρμανσης. Συστήνουμε χαλαρό τρέξιμο και μικρές διατάσεις πριν το σημείο του πόνου. Καθ΄ όλη την διάρκεια παρακολουθούμε τον μαθητή για τυχών έντονη εφίδρωση, ζαλάδα, ξαφνική κόπωση.

Στην κυρίως προπόνηση η ένταση των ασκήσεων του θα παραμείνει χαμηλή κάνοντας τις ίδιες ασκήσεις με τους υπόλοιπους αλλά με πιο αργό ρυθμό. Τελειώνουμε με αποθεραπεία(διατάσεις, αναπνοές, διαλογισμό)κατεβάζοντας τους παλμούς σε φυσιολογικά επίπεδα.

Σαν μαθητές οφείλουμε να ενημερώσουμε το εκπαιδευτή μας και να απαντήσουμε ειλικρινά σε οτιδήποτε μας ρωτήσει. Είναι μεγάλο λάθος μας αν παίρνουμε πρωτοβουλίες σε οποιονδήποτε χώρο άθλησης που δεν είμαστε οι ίδιοι προπονητές του εαυτού μας. Κανένας από εμάς δεν γνωρίζει τι ακριβώς περιλαμβάνει το εκάστοτε πρόγραμμα του εκπαιδευτή μας και είναι κρίμα κάποια στιγμή να διακόψουν όλοι το πρόγραμμα τους και να μας κοιτάν από ψηλά κάνοντας κύκλο γύρω από τα αναίσθητα σώματα μας. Το να βάλουμε το σώμα σας σε τόσο μεγάλες δοκιμασίες δεν σημαίνει ότι θα μας κάνει ικανότερους πολεμιστές αντιθέτως θα έλεγα μπορεί να μας καταστήσει ανίκανους για μια μετέπειτα μάχη.

Πολλές φορές λέω στους μαθητές μου "προτιμάς να κάνεις σήμερα προπόνηση γνωρίζοντας ότι ίσως να μην ξανακάνεις ποτέ στη ζωή σου ή να μην κάνεις σήμερα προπόνηση αλλά μετά από αυτό να κάνεις για όλη σου τη ζωή;"

Φανταστείτε έναν τριαντάχρονο υπέρβαρο ο οποίος έχει μια αγχώδη εργασία και επιστρέφει στο σπίτι του στις 5 μ.μ. Τρώει πολύ γρήγορα ένα βαρύ φαγητό ( π.χ μακαρόνια με κιμά, σαλάτα, 1 ποτήρι μπύρα) καπνίζει ένα τσιγάρο και πηγαίνει για την προπόνηση στις 6:00. Το γεγονός ότι είναι παλιός μαθητής στην πολεμική τέχνη που κάνει είναι αυτό που του δημιουργεί την αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να ανταπεξέλθει στο πρόγραμμα του εκπαιδευτή όποιο και είναι αυτό. Όσο και να σας φαίνεται περίεργο ο τύπος που αναφέρω δεν θεωρεί ότι κάνει κάτι ασυνήθιστο. Ίσως και να το έχει ξανακάνει Έτσι αποφασίζει να μην πει τίποτα σε κανέναν (σκέφτεται και το ενδεχόμενο να μην τον αφήσουν να μπει και να πέσει στα μάτια των υπολοίπων). Την κατάληξη μιας τέτοιας αντίληψης θέλω να την σκεφτούμε όλοι μόνοι μας και να αποφασίσουμε τι είναι καλό για εμάς και τους γύρω μας. Οι πολεμικές τέχνες υπάρχουν στις μέρες μας για να δίνουν ζωή.

Θα συμβούλευα να φάτε ένα φρούτο ή ένα μικρό τόστ με τυρί και γαλοπούλα μια ώρα τουλάχιστον πριν τη προπόνηση. Μην καπνίζετε 45 λεπτά πριν και 1 ώρα μετά. Μην πίνετε αλκοόλ πριν τη προπόνηση. Χάστε άμεσα βάρος αν είστε υπέρβαρος.

Για καλή μου τύχη δεν έχω δει ποτέ μια άσχημη κατάληξη αθλούμενου, πέρα από λιποθυμίες, σε αθλητικό χώρο. Έχω ακούσει όμως εκπαιδευτές και γυμναστές να περιγράφουν καταστάσεις η οποίες είναι πραγματικά συγκινητικές.

Θεώρησα σωστό να ξεκινήσω τη νέα αυτή σελίδα από ένα πρόβλημα που δεν έχουμε όλοι αντιληφθεί πλήρως τη σημαντικότητα του και θα είναι επικίνδυνο να τη διαπιστώσουμε μέσα στο χώρο μας.