Πόσο συχνά κάνει ο επίσημος εκπαιδευτής σας μάθημα;


04/06/2007 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Για όσους δεν έχετε ασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες στην Ελλάδα με τέτοια ερώτηση θα σας φαίνεται περίεργη. Πρέπει να γνωρίζετε όμως ότι πριν κάνετε την εγγραφή σας σε ένα σύλλογο είναι από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να ρωτήσετε και ο λόγος είναι απλός. Το μεγαλύτερο ποσοστό των υψηλόβαθμων εκπαιδευτών δεν διδάσκει. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι αν εσείς αποφασίσετε να έρθετε σε ένα χώρο πολεμικών τεχνών γιατί έχετε δει μια διαφήμιση η οποία λέει ότι εκεί διδάσκει ο μεγαλύτερος εν ενεργεία Dan στην Ελλάδα το πιθανότερο είναι να βρείτε κάποιον καλό (για τις ανάγκες του δασκάλου) μαθητή του να κάνει μάθημα. Αυτό το θέμα όμως έχει πολλές προεκτάσεις οι οποίες όχι μόνο κακό κάνουν στο όνομα του δασκάλου αλλά και στους ίδιους τους μαθητές.

Ας τα δούμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Δεν ξέρω γιατί αλλά όλοι οι μεγάλοι δάσκαλοι έχουν πολλές δουλειές οι οποίες μάλιστα παρουσιάζονται λίγο πριν το μάθημα. Το αστείο μάλιστα της υπόθεσης είναι ότι πέρα από τη μονάκριβη σχολή τους δεν έχουν κάποια άλλη δουλειά από την οποία να κερδίζουν χρήματα. Το μοναδικό έσοδο για την χρηματική τους σταδιοδρομία είναι η σχολή τους όπου τα χρήματα πλέον κερδίζονται χωρίς να δουλεύουν.

Αν είστε της παλιάς σχολής θα μου πείτε να δείξω λίγο σεβασμό σε αυτούς τους ανθρώπους γιατί διαμορφώνουν προσωπικότητες, γιατί μέσα από ατελείωτες ώρες εξαντλητικής προπόνησης και πειθαρχίας βρήκαν τη φώτιση, είναι προσβολή να πιάνουμε στο στόμα μας τέτοιους ανθρώπους. Εδώ λοιπόν έχω να πω τα εξής. Οι παλιοί δάσκαλοι δεν πληρωνόντουσαν και ζούσαν από την οικιοθελή προσφορά και εργασία των μαθητών τους. Δηλαδή αφού και εγώ σαν μαθητής ήμουν φτωχός πριν ή μετά το τέλος του μαθήματος φρόντιζα τα χωράφια σου ή σου έφερνα ένα πιάτο φαγητό ή σου έφερνα νερό από το πηγάδι. Πάντα όμως είχε αυτός ο δάσκαλος την υποχρέωση να είναι στη θέση του. Πάντα στο τατάμι. Αλλά ακόμα και αν σας φαίνονται απόμακρα αυτά που σας λέω πως θα σας φαινόταν αν σήμερα γυρνούσε το παιδί σας από το σχολείο και σας έλεγε ότι ο δάσκαλος του αποφάσισε από σήμερα να βάλει τον Κωστάκη που είναι καλό παιδί να κάνει το μάθημα; Τι γνώμη θα είχατε αν αυτό επαναλαμβανόταν 3-4 φορές την εβδομάδα; Το γεγονός ότι αυτός ο δάσκαλος έχει βγάλει 500 καλούς μαθητές τον απαλλάσσει από τα καθήκοντα του; Και αν ακόμα είναι έτσι γιατί δεν μεταβιβάζει τη σχολή στον καλύτερο μαθητή του; Είναι απλό. Θέλει να κάθεται και να πληρώνεται.

Το χειρότερο είναι ότι αυτό συμβαίνει με την ανοχή όλων όσων εξακολουθούν και πληρώνουν σε αυτή τη σχολή. Θα καταλάβαινα αν ο δάσκαλος μου έλειπε γιατί βρισκόταν σε ένα σεμινάριο γιατί αυτό θα μου έδειχνε ότι ενδιαφέρεται ενεργά γιαυτό που διδάσκει και θέλει να ενημερώνεται. Επίσης θα δεχόμουν να είναι καλεσμένος σε κάποια άλλη σχολή για να διδάξει ή για να είναι παρών σε κάποιες εξετάσεις ή αγώνες, πράγματα δηλαδή τα οποία δείχνουν θέληση για διάδωση της τέχνης του. Δεν δέχομαι όμως να πηγαίνω στη σχολή και εκείνος να πίνει καφέ με τους φίλους του.

Υπάρχουν μαθητές σχολών πολεμικών τεχνών οι οποίοι έχουν δει τον επίσημο δάσκαλο τους σε προπόνηση 2-3 φορές σε διάρκεια 5 ετών! Η διδασκαλία δεν έχει να κάνει μόνο με τις γνώσεις αλλά και με την καλλιέργεια του κάθε ανθρώπου. Έχω γνωρίσει ανθρώπους οι οποίοι είναι διάνοιες στις φυσικές επιστήμες και όταν διδάσκουν δεν καταλαβαίνουν ούτε οι ίδιοι τι λένε. Αν λοιπόν έχετε αυτό το χάρισμα πως είστε σίγουρος ότι ο μαθητής που έχετε επιλέξει να σας αντικαταστήσει το έχει;

Πολλές φορές έχω ακούσει μαθητές να λένε για το πόσο κομπλεξικός είναι ο τάδε εκπαιδευτής ο οποίος σε όλη του τη ζωή ήταν χαμένος και μέσα από το μάθημα προσπαθεί να δείξει ότι είναι κάποιος, τώρα που μας έχει όλους στα πόδια του. Συμφωνώ απόλυτα ότι σε μια μικρή κοινωνία όπως είναι μια σχολή σίγουρα υπάρχουν μερικοί άσχημοι χαρακτήρες οι οποίοι αναδεικνύονται μόλις πάρουν ένα μερίδιο εξουσίας. Για το συγκεκριμένο μερίδιο όμως είστε υπεύθυνοι εσείς οι ίδιοι δυστυχώς. Γιατί εσείς οι ίδιοι δεν αντιδράτε όταν γίνεται αυτό, γιατί κανένας από εσάς δεν πήρε το δάσκαλο τηλέφωνο και να του εξηγήσει ότι εμείς θέλουμε εσένα να διδάσκεις και όχι τον κομπλεξικό που μας φόρτωσες.

Όταν δάσκαλος έρχεται στη σχολή και βλέπει τις συνδρομές να είναι εντάξει τότε όλα πάνε καλά και ο αντικαταστάτης του κάνει καλά την δουλειά του. Όταν λέμε ότι κάνει καλά τη δουλειά τις περισσότερες φορές εννοούμε χωρίς μισθό. Καλά ακούσατε, τις περισσότερες φορές οι μαθητές που αντικαθιστούν το δάσκαλο δεν πληρώνονται, αντιθέτως μάλιστα πληρώνουν κανονικά τη συνδρομή τους με μοναδικό "όφελος" τη διδασκαλία η οποία κατά τα λεγόμενα των περισσοτέρων "μεγάλων" δασκάλων βελτιώνει αφάνταστα ένα καλό μαθητή. Αυτοί οι μαθητές όταν είναι πραγματικά ισορροπημένοι χαρακτήρες και έχουν καταλάβει τι γίνεται αφού βοηθήσουν το δάσκαλο που τους παρακάλεσε μια φορά να τους αντικαταστήσει μετά ή αλλάζουν σχολή ή ζητούν από το δάσκαλο να σταματήσουν να διδάσκουν επικαλούμενοι προσωπικούς λόγους. Πάντα υπάρχουν καλοθελητές που επιζητούν μια διέξοδο στα προσωπικά τους προβλήματα και έτσι ο δάσκαλος δεν θα τους πάρει τους πρώτους και από κακό μάτι.

Όλα αυτά τα γράφω εις μνήμην ενός μεγάλου δασκάλου ο οποίος μετά από ένα ελαφρύ κώμα λόγω της επάρατης νόσου μόλις συνήλθε ζήτησε από τους δικούς του να τον μεταφέρουν στη σχολή του γιατί ανησυχούσε για την πορεία των μαθημάτων. Δίδαξε κανονικά και την άλλη μέρα πέθανε.