Χοληστερίνη και πολεμικές τέχνες


18/02/2008 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Καθημερινά πλέον βομβαρδιζόμαστε από πληροφορίες γύρω από τη νόσο του δυτικού τρόπου διατροφής και μιας από τις κύριες αιτίες θανάτου. Κάθε φορά βλέπω μη χρηστικές πληροφορίες με πολλούς ιατρικούς όρους οι οποίοι το μόνο που δημιουργούν είναι σύγχυση. Σκοπός του άρθρου είναι να σας δώσει μερικές συμβουλές πάνω σε αυτό το θέμα και όχι να αντικαταστήσει την εξέταση στο γιατρό σας.

Τι είναι η χοληστερίνη;

Όταν μιλάμε για χοληστερίνη συνήθως αναφερόμαστε στην κακή χοληστερίνη LDL η οποία υπάρχει στο σώμα όλων των πλασμάτων και είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά του λίπους. Αυτή παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό μας και γίνεται επικίνδυνη όταν προσλαμβάνεται σε μεγάλη ποσότητα από τις τροφές μας. Άρα, εμείς κάνουμε κακή μια ουσία η οποία συντελεί σε μια κύρια λειτουργία μας και όχι ο οργανισμό μας.

Γιατί είναι κακή η μεγάλη συγκέντρωση Κακής (LDL) χοληστερίνης;

Το πλεόνασμα της χοληστερίνης συσσωρεύεται μέσα στα αγγεία σχηματίζοντας τις αθηρωματικές πλάκες. Αυτές οι πλάκες μπορεί να παραμένουν και να αποφράσσουν ολοκληρωτικά ένα αγγείο με αποτέλεσμα τη μερική διακοπή της παροχής του αίματος στη περιοχή ή να αποκολληθούν και να φράξουν ένα οποιοδήποτε στενότερο αγγείο θα βρεθεί στο δρόμο τους. Το έμφραγμα του μυοκαρδίου και το εγκεφαλικό επεισόδιο έχουν σαν συχνότερη αιτία την εμβολή μιας αθηρωματικής πλάκας σε κάποιο αγγείο που είναι πρωτεύων για τη λειτουργία του εκάστοτε συστήματος.

Ποιες είναι οι τροφές που δημιουργούν πρόβλημα;

Βούτυρο, μαγιονέζα, ζωικό λίπος, πέτσες και εντόσθια ζώων, κρέμες γάλακτος, αλλαντικά, ολόπαχα γιαούρτια και γάλατα, τυριά, αλκοόλ, τηγανητά, κρόκοι αυγών.

Εκτός όμως από τις τροφές υπάρχουν και κάποιοι άλλοι προδιαθεσικοί παράγοντες οι οποίοι ενισχύουν την ανάπτυξη αθηρωματικών πλακών αυτοί είναι: Παχυσαρκία, σακχαρώδης διαβήτης, κληρονομικότητα, κάπνισμα, άγχος, καθιστική ζωή και έλλειψη σωματικής άσκησης.

Ποιες είναι οι τροφές που βοηθούν στη πρόληψη και αντιμετώπιση της αύξησης της χοληστερίνης;

Φρούτα, λαχανικά, ψάρια, ελαιόλαδο, κρασί, άψητοι και ανάλατοι ξηροί καρποί, όσπρια, άπαχα κρέατα (κοτόπουλο, γαλοπούλα), ασπράδι αυγού.

Πώς μπορώ να ξέρω αν έχω αύξηση της κακής (LDL) χοληστερίνης;

Οι εξετάσεις γίνονται σε μικροβιολογικό ιατρείο και συνήθως δε απαιτούν προηγούμενη νηστεία, βέβαια είναι καλύτερα να ενημερωθείτε προτού πάτε για να είναι έγκυρες οι εξετάσεις σας.

Σε περίπτωση όπου οι τιμές βρεθούν ανεβασμένες είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε ένα παθολόγο για να εκτιμήσει εάν χρειάζεστε φαρμακευτική υποστήριξη και ένα διατροφολόγο για να συνθέσει για εσάς ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διατροφής που θα έχει σαν στόχο τον έλεγχο της πρόσληψης κακής (LDL)χοληστερίνης στο σώμα σας.

Πως μπορεί να βοηθήσει μια πολεμική τέχνη στον έλεγχο της χοληστερίνης εάν τα επίπεδα είναι ήδη αυξημένα;

Η πολεμική τέχνη είναι κατά τη γνώμη μου ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της χοληστερίνης γιατί εκτός από τα οφέλη της σωματικής άσκησης (αύξηση της καλής HDL χοληστερίνης η οποία βοηθά στην απομάκρυνση της κακής χοληστερίνης, ελαστικοποίηση των αγγείων, μείωση της κακής χοληστερίνης, βελτίωση καρδιακής λειτουργίας) υπάρχει και η μείωση του άγχους η οποία προκαλείται από τη μακροχρόνια εκγύμναση. Έμεσα, βοηθά στη πρόληψη της ασθένειας μέσω του υγιούς τρόπου διαβίωσης που συστήνει στους μαθητές της. Μέσα σε οποιαδήποτε σχολή πολεμικών τεχνών το κλίμα πρέπει να προδιαθέτει το μαθητή να μην καπνίζει, να μην καταναλώνει αλκοόλ, να τρώει υγιεινά. Ο εκπαιδευτής πρέπει να δίνει τακτικά χρηστικές πληροφορίες (όχι ιατρικές γνωματεύσεις) για την υγεία των μαθητών του. Μερικές απ’ αυτές είναι:

  • Μειώστε το ζωικό λίπος και το βούτυρο στη διατροφή σας.
  • Προτιμήστε άπαχα κρέατα.
  • Τρώτε συχνά όσπρια, λαχανικά και φρούτα
  • Κάντε τακτικά γεύματα.
  • Κόψτε το κάπνισμα και το υπέρμετρο αλκοόλ.
  • Αποφεύγετε το αυτοκίνητο όταν οι αποστάσεις είναι μικρές καθώς και τον ανελκυστήρα στο σπίτι σας και τη δουλειά σας.

Στις μέρες μας, η αύξηση της χοληστερίνης αποτελεί ένα από τα συνηθέστερα προβλήματα λόγω της καθιστικής ζωής και της κακής διατροφής. Ο εκπαιδευτής πολεμικών τεχνών πρέπει να παροτρύνει τους μαθητές του μέσω του δικού του τρόπου ζωής είτε μέσα από τα λεγόμενα του σε ένα υγιή τρόπο διαβίωσης ο οποίος δεν πρέπει να είναι εξαναγκαστικός αλλά να μεταδίδεται σαν κάτι απόλυτα φυσιολογικό. Η συχνή εξάσκηση στις πολεμικές τέχνες δεν διαμορφώνει μόνο αξιόμαχο αλλά και υγιές σώμα και πνεύμα.