Επιλογή πολεμικής τέχνης


07/09/2010 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας όπου γίνονται οι περισσότερες εγγραφές σε όλους τους συλλόγους πολεμικών τεχνών ανά τον κόσμο. Πάνω από το ένα τρίτο αυτών των ανθρώπων έχουν επιλέξει λάθος πολεμική τέχνη με αποτέλεσμα στο πρώτο εξάμηνο να έχουν σταματήσει. Το γεγονός ότι κάθε πολεμική τέχνη, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, προσελκύει κάποιον δε σημαίνει απαραίτητα ότι του ταιριάζει. Ο εκπαιδευτής βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση όταν ο μαθητής δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της τέχνης να του πει ότι πρέπει να διαλέξει κάτι άλλο. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο οικονομικό αλλά και ψυχολογικό. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι αδυνατούν να παραδεχτούν ότι αυτό που διάλεξαν είναι λάθος με αποτέλεσμα να αναλώνονται χρόνια σε τέχνες που δεν τους ταιριάζουν.

Έτσι τις περισσότερες φορές βρίσκουμε μαθητές που κάνουν για παράδειγμα Kick Boxing ενώ θα τους ταίριαζε Aikido και αντίστροφα.

Υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει πριν τη εγγραφή μας να γνωρίζουμε.

Ίσως το βασικότερο είναι η ενημέρωση πάνω στη τέχνη που μας αρέσει. Το ιντερνέτ μπορεί να γίνει ένας καλός σύμβουλος. Μην ασχολείστε μόνο με εικόνες και κίνηση αλλά και με το θεωρητικό υπόβαθρο κάθε τέχνης. Συλλέξτε πληροφορίες και αναλύστε αν σας ταιριάζει θεωρητικά πριν επισκεφτείτε μια σχολή. Αυτό που θα σας προβληματίσει περισσότερο είναι μια κατηγοριοποίηση η οποία συνήθως δεν αναλύεται εκτενώς. Εξωτερική και εσωτερική πολεμική τέχνη.

Εσωτερική είναι η τέχνη η οποία προσπαθεί να αντιμετωπίσει μια επίθεση χρησιμοποιώντας έτσι το σώμα ώστε να καταβάλλει τη μικρότερη μυϊκή προσπάθεια. Η μυϊκή δύναμη και αντοχή δεν έχει μεγάλη σημασία. Αυτό που παίζει το μεγαλύτερο ρόλο στην εκμάθηση της είναι η συνεχής τεχνική προπόνηση. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε απτά σωματικά οφέλη (αύξηση αντοχής, μείωση περιττών κιλών). Επιπλέον, αυτού του είδους οι τέχνες πέρα από την ανάπτυξη της τεχνικής έχουν και άλλο ένα στόχο, ο οποίος είναι η εσωτερική ανάπτυξη του μαθητή. Ο δάσκαλος είναι υπεύθυνος μέσα από αυτά που λέει και δείχνει να διαμορφώνει καλύτερους χαρακτήρες με βάση τη προσφορά στο κοινωνικό σύνολο. Δηλαδή ο μαθητής μαθαίνει τη τέχνη χτίζοντας ταυτόχρονα ένα χαρακτήρα ο οποίος θα μπορεί να ανταποκρίνεται σε δύσκολες ψυχολογικές καταστάσεις, με πλήρη επίγνωση του ποιος είναι, τι θέλει και πως μπορεί να το αποκτήσει χωρίς να βλάψει τη κοινωνία.

Οι εξωτερικές πολεμικές τέχνες, πολλές εκ των οποίων είναι και αθλήματα, ασχολούνται με την ανάπτυξη των σωματικών εκείνων χαρακτηριστικών που θα ανεβάσουν το μαθητή στο βάθρο του νικητή. Η βελτίωση της υγείας είναι ορατή από τις πρώτες κιόλας προπονήσεις.

Προσωπικά ο διαχωρισμός των πολεμικών τεχνών είναι επιπόλαιος. Δε γνωρίζω καμία εξωτερική πολεμική τέχνη στην οποία ο αθλητής-μαθητής δε δημιούργησε μέσα στα χρόνια ένα άριστο χαρακτήρα ο οποίος γαλουχήθηκε με ήττες, νίκες, άδικες αποφάσεις κριτών, εξαντλητικές προπονήσεις, μελαγχολία, μετάλλια, επιβράβευση, νίκη, αναγνώριση. Όπως και δεν υπάρχει καμία πολεμική τέχνη στην οποία τα πρώτα χρόνια να μη χρησιμοποιείς σωματική δύναμη για να την κατανοήσεις.

Κάθε πολεμική τέχνη θα πρέπει να έχει σαν σκοπό της την δημιουργία μιας σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και επιπλέον την ικανότητα αντιμετώπισης μιας απειλής.

Πριν δώσετε τα χρήματα σας ζητήστε να κάνετε κάποια ελάχιστα δωρεάν μαθήματα. Υπάρχουν πράγματα τα οποία ακόμα και σε ένα μάθημα μπορείτε να δείτε. Για παράδειγμα αναφέρω τον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος, το πόσο κατανοητά είναι αυτά που λέει ο εκπαιδευτής, κατά πόσο σας κάνει ο εκπαιδευτής σαν πρώτη εικόνα, πως σας μεταχειρίζονται οι παλαιότεροι μαθητές, αν αυτό που είχατε στο μυαλό σας ανταποκρίνεται σε αυτό που κάνετε τώρα, αν είναι καθαρή η σχολή ή κινδυνεύετε να κολλήσετε κάθε υπάρχων μύκητα, αν προσπαθούν να σας προσηλυτίσουν μέσα από συζητήσεις περί δογμάτων και θρησκειών και τόσα άλλα τα οποία αν έχετε κάποια σχολή και πιστεύετε ότι δεν πρέπει να προσφέρετε δωρεάν μαθήματα γιατί υποβιβάζετε τη τέχνη σας πληροφορώ ότι με αυτές τις ιδέες στις μέρες μας θα δυσκολευτείτε να συντηρήσετε οικονομικά το χώρο σας. Όσα προανέφερα και άλλα τόσα μπορεί κάποιος να παρατηρήσει σε δυο έως τρία μαθήματα, αν δε φοβάστε το ανταγωνισμό και είστε σίγουροι για τη τέχνη με τον τρόπο που την μεταφέρετε μπορείτε να τα προσφέρετε και να είστε σίγουροι ότι αυτό θα σας φέρει όλο και περισσότερες εγγραφές.

Από τη στιγμή που μπείτε σε κάποιο χώρο θα πρέπει να βάλετε όλες τις αισθήσεις σας σε λειτουργία. Όραση, ακοή, όσφρηση. Ρωτήστε ότι θέλετε να μάθετε χωρίς να διστάσετε. Παρατηρείστε το χώρο γύρω σας, ζητήστε να σας δείξουν τα αποδυτήρια, τις τουαλέτες και το χώρο προπόνησης. Η οικονομική συγκυρία μπορεί να λειτουργήσει σαν υπέρ για το μελλοντικό μαθητή μας όσον αφορά τις προσφερόμενες υπηρεσίες και τον εξοπλισμό. Παράλληλα ωθεί τους ιδιοκτήτες σχολών πολεμικών τεχνών σε αναβάθμιση των γνώσεων όχι μόνο για τη τέχνη που διδάσκουν αλλά και για τη καλύτερη διαχείριση της σχολής τους.

Η επιλογή πολεμικής τέχνης πολλές φορές έχει να κάνει με τον εκπαιδευτή σαν προσωπικότητα. Η παρουσία και η εικόνα του μέσα στο σύνολο του γενικού πληθυσμού μπορεί να διαμορφώσει τις κατάλληλες εντυπώσεις για μια νέα εγγραφή. Η εντύπωση η οποία δημιουργεί ένας νέος αθλητικός και με καλούς τρόπους εκπαιδευτής δεν είναι ίδια με την εικόνα ενός μεγάλου ηλικίας, κακοντυμένου και με κακούς τρόπους εκπαιδευτή. Οι ιστορίες με μεθυσμένους, ιδιότροπους ηλικιωμένους οι οποίοι αναλαμβάνουν μαθητές που τους μαθαίνουν να διασχίζουν λίμνες περπατώντας επάνω σε νούφαρα και να νικούν με ένα χτύπημα τρείς επιτιθέμενους υπάρχουν μόνο σε ταινίες.

Αν είστε εκπαιδευτής ελάτε σε επαφή με τον κόσμο και προσελκύστε τους με αυτό που είστε και αυτό που κάνετε. Διανύουμε μια εποχή όπου τα πράγματα αλλάζουν, ο κόσμος ψάχνει διαφορετικούς τρόπους ψυχαγωγίας και άσκησης. Οι ψυχικές αρετές όπως αλληλεγγύη, ανιδιοτέλεια, άμιλλα, αγωνιστικότητα, αισιοδοξία, αυτογνωσία, αυταπάρνηση, αυτοεκτίμηση βρίσκονται υπό εξαφάνιση. Πρέπει όλοι όσοι ασχολούμαστε με πολεμικές τέχνες να πείσουμε τους γύρω μας ότι η πολεμική τέχνη μπορεί να λειτουργήσει σαν μια ψυχοσωματική σανίδα σωτηρίας.