Ιδιαίτερα µαθήµατα πολεµικών τεχνών


01/03/2010 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Τα ιδιαίτερα µαθήµατα είναι γνωστά από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξης των πολεµικών τεχνών. Η µυστικοπάθεια που περιέβαλε ανέκαθεν το χώρο δηµιουργούσε την ανάγκη σε όποιον επιθυµούσε για επιπλέον γνώση να µένει στο πλάι του δασκάλου του και αν δεν είχε χρήµατα, να συνεισφέρει µε εργασία. Εξάλλου το ίδιο µοτίβο επικρατούσε για όλες τις τέχνες και σε µερικές επικρατεί µέχρι σήµερα, πολεµικές και µη.

Ο δάσκαλος εκείνης της εποχής χρησιµοποιούσε τους "προσωπικούς" του µαθητές για τη δική του προπόνηση και σε αυτούς έδινε πρώτα τους τίτλους πιστοποίησης της τέχνης. Άρα αυτοί οι µαθητές άθελα τους συνέβαλαν καθοριστικά για την ανάπτυξη της εκάστοτε τέχνης. Αυτοί οι µαθητές αναλάµβαναν να διδάσκουν όταν ο δάσκαλος δεν µπορούσε και αυτοί ήταν οι µόνοι όπου θα µπορούσαν να µιλήσουν στο δάσκαλο έξω από το µάθηµα. Για όλους τους άλλους αυτοί οι εκπαιδευτές ήταν οι αντιπρόσωποι του δασκάλου.

Στις πολεµικές όπου ένας από τους σκοπούς τους είναι η αναλλοίωτη διατήρηση του εθιµοτυπικού δεν θα µπορούσε να εκλείψει η έννοια του προσωπικού µαθητή. "Προσωπικός"είναι ο µαθητής ο οποίος προπονείται µε το δάσκαλο, παίρνοντας όλη τη γνώση όπως θέλει να τη µεταδώσει εκείνος. Αυτό φυσικά γίνεται πλέον στις µέρες µας κατόπιν χρηµατικής πληρωµής. Σε αυτό δε θα σταθώ, γιατί ο καθένας αξιολογεί τις καταστάσεις που επικρατούν και ανάλογα κρίνει το πόσο θα χρεώσει τις γνώσεις και την πείρα του. Ακούω συχνά για δασκάλους τυχάρπαστους να κερδίζουν ιλιγγιώδη ποσά. Στις µέρες µας όπου η γνώση είναι ανοιχτή σε όλους και η αξιολόγηση κάθε δασκάλου είναι εύκολη, θεωρώ ότι το φταίξιµο δεν είναι αυτών που τα παίρνουν αλλά αυτών που τα δίνουν. Κανένα ποσό δεν είναι αρκετό για να πληρώσεις κάτι που βελτιώνει τη ψυχή και το σώµα σου τόσο αποτελεσµατικά όσο µια πολεµική τέχνη. Ωστόσο είναι αδιανόητο στις µέρες µας να µην ελέγξεις τι είναι αυτό που κάνεις και αυτός που σε εκπαιδεύει. Τα ιδιαίτερα µαθήµατα έχουν κάποια πλεονεκτήµατα τα οποία είναι αναντικατάστατα. Εξατοµικεύεται το πρόγραµµα προπόνησης. Αυτό σηµαίνει ότι µπορεί να υπάρχει ένας µακροπρόθεσµα πραγµατοποιήσιµος στόχος ο οποίος δεν παρεµποδίζεται από τις ανάγκες και τις αλλαγές των µαθητών σε µια τάξη. Είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πετύχεις ένα σχεδιασµό σε µια µεγάλη οµάδα ανθρώπων όταν κάποιοι παρακολουθούν το µάθηµα καθηµερινά και κάποιοι µπορούν να συµµετέχουν µια φορά την εβδοµάδα. Κάνοντας συστηµατικά ιδιαίτερο µάθηµα εντοπίζεις τις ελλείψεις και δουλεύεις πάνω σε αυτές, έτσι τα αποτελέσµατα είναι γρηγορότερα. Σε κάθε µάθηµα θα πρέπει να υπάρχει µια ισορροπία µεταξύ διαφορετικών επιπέδων η οποία της περισσότερες φορές είναι εις βάρος του καλού µαθητή. Συµπερασµατικά καταλήγουµε ότι ιδιαίτερο µάθηµα µπορεί να επιλέξει και ο αρχάριος µαθητής για να καλύψει κάποια κενά αλλά και ο προχωρηµένος µαθητής ο οποίος έχει ένα στόχο που θέλει να υλοποιήσει χωρίς καθυστερήσεις. Το επόµενο πλεονέκτηµα των ιδιαίτερων είναι ότι έρχεσαι σε επαφή µε το δάσκαλο και αυτό σε βοηθά να κατανοήσεις τη τέχνη χωρίς να παρεµβάλλεται κανένα εµπόδιο. Μέσα από το µάθηµα µόνος µε το δάσκαλο σου καταλαβαίνεις κάθε λεπτοµέρεια της τεχνικής και έχεις τη δυνατότητα να την επαναλάβεις όσες φορές επιθυµείς. Ο δάσκαλος σε συνδυασµό µε όλα τα προηγούµενα έχει τη δυνατότητα να περάσει πολλά περισσότερα πράγµατα τα οποία αφορούν τη ψυχολογία και το αίσθηµα κάθε τεχνικής.

Κάθε τεχνική εκτελείται από τον ίδιο εκπαιδευτή χωρίς να υπάρχει κανένας κίνδυνος για τη σωµατική ακεραιότητα του εκπαιδευόµενου σε αντιπαράθεση µε το οµαδικό µάθηµα όπου οι τραυµατισµοί µεταξύ των µαθητών είναι συνηθισµένοι λόγω ηµιµάθειας. Σε µια οµάδα είκοσι- τριάντα µαθητών κανένας δάσκαλος δεν είναι σε θέση να σας διασφαλίσει ότι θα µάθετε µια πολεµική τέχνη χωρίς να τραυµατιστείτε. Κανείς δε είναι σε θέση να γνωρίζει όλα τα πιθανά σενάρια τραυµατισµού και να τα αποφεύγει πάντα σε όλη τη τάξη ταυτόχρονα. Όσο όµως και αν φαίνεται περίεργο τα ιδιαίτερα µαθήµατα έχουν και µειονεκτήµατα. Το βασικότερο είναι ότι η πολεµική τέχνη χρειάζεται εξάσκηση µε διαφορετικούς σωµατότυπους, µε διαφορετικές βαθµίδες γνώσεων και όχι µόνο µε τον εκπαιδευτή ο οποίος έχει τη δυνατότητα να συµµετέχει σωστά σε ότι εφαρµόζεται. Ένα από τα σηµαντικότερα γνωρίσµατα όλων των πολεµικών τεχνών είναι ότι οφείλουν να είναι αποτελεσµατικά εναντίον πολλών επιτιθέµενων που δυστυχώς δεν θα µας επιδεικνύουν τα λάθη µας όπως ο εκπαιδευτής µας. Το επόµενο µειονέκτηµα είναι ότι χάνεται η οµαδικότητα και όλα τα οφέλη που πηγάζουν από αυτήν και τα οποία καλλιεργούνται ιδιαίτερα σε µια τάξη πολεµικών τεχνών. Η ταπεινότητα, η έλλειψη εγωισµού, η αλληλοβοήθεια είναι χαρακτηριστικά που µπορούν να αναπτυχθούν µόνο µέσα σε µια τάξη. Το τελευταίο µειονέκτηµα είναι ότι αν ξεκινήσετε µια πολεµική τέχνη κάνοντας ιδιαίτερα µαθήµατα θα πρέπει να συνεχίσετε µέχρι κάποιο υψηλό σηµείο κατανόησης των τεχνικών πριν µπείτε σε τάξη. Θα πρέπει να έχετε πραγµατοποιήσει τουλάχιστον ένα κοµµάτι των στόχων σας γιατί διαφορετικά θα νιώσετε ότι γυρίζετε πάλι πίσω. Άρα το κόστος είναι µεγαλύτερο γιατί τα ιδιαίτερα θα πρέπει να έχουν µια διάρκεια η οποία θα είναι συνάρτηση των στόχων σας η οποίοι δεν θα έχουν θα έχουν τους ίδιους ρυθµούς προόδου σε περίπτωση που αποφασίσετε να κάνετε οµαδικό µάθηµα.

Συµπεραίνουµε λοιπόν ότι πριν αποφασίσετε να κάνετε ιδιαίτερα µαθήµατα θα πρέπει να το σκεφτείτε καλά. Μην πέσετε στη παγίδα ορισµένων επιτηδείων που αλιεύουν πελάτες σε σχολές εκµεταλλευόµενοι τη δίψα των πελατών τους για γνώση. Θα πρέπει να γνωρίζετε πολύ καλά το δάσκαλο και να κοιτάξετε µαζί του το ενδεχόµενο να κάνετε µαζί του απλά κάποια συµπληρωµατικά ιδιαίτερα µαθήµατα πριν από κάποιο αγώνα ή από εξετάσεις. Αυτό θα σας στοιχίσει πολύ λιγότερο και θα καλύψει τα όποια κενά σας. Ο σωστός δάσκαλος είναι αυτός που θα κρίνει αν χρειάζεστε ιδιαίτερα µαθήµατα ή είστε απλά ανυπόµονοι.