Γυναίκα και πολεμικές τέχνες


15/07/2007 — δημοσίευση του Sensei Νίκου Κορρέ σε περιοδικό.


Παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση μιας γυναίκας στην εγγραφή και στην συνέχιση της στις πολεμικές τέχνες.

Είναι γεγονός πως υπάρχουν σχολές που σφύζουν από γυναικείες παρουσίες και άλλες όπου είναι λιγοστές. Ωστόσο πέρα από τη φύση και τις ιδιαιτερότητες της κάθε πολεμικής τέχνης υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που επηρεάζουν ιδιαίτερα την απόφαση μιας γυναίκας στο αν θα γραφτεί και στο κατά πόσο θα ακολουθήσει μια πολεμική τέχνη.

Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης το έχουν οι εκπαιδευτές και ακολουθούν οι μαθητές όπου και αυτοί θα μπορούσαν μερικώς να χαλιναγωγηθούν από τους δασκάλους τους. Κάθε εκπαιδευτής δεν είναι υπεύθυνος μόνο για το τεχνικό μέρος της προπόνησης αλλά και για την συμπεριφορά των μαθητών του μέσα στο χώρο του. Πολλοί μεγάλοι δάσκαλοι πίστευαν πως δεν πρέπει να επεμβαίνουν στη συμπεριφορά των μαθητών τους γιατί η αίθουσα των πολεμικών τεχνών πρέπει να είναι ένας καθρέφτης της κοινωνίας μας. Διαφωνώ ριζικά. Κάθε δάσκαλος πρέπει να διδάσκει μια στάση ζωής η οποία θα ξεκινά από το χώρο προπόνησης και θα επεκτείνεται μακροπρόθεσμα σε αυτόν και στους ίδιους τους μαθητές του. Εξάλλου όπως ξέρετε ήδη η εφαρμογή μιας πολεμικής τέχνης αποτελεσματικά θα γίνει μόνο όταν υπάρχει εναρμόνιση σώματος και πνεύματος και αυτό πετυχαίνεται όταν υπάρχει υγιής σχέση μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας. Επομένως ο ίδιος ο δάσκαλος πρέπει να μεταλλάξει τουλάχιστον το χώρο του σε υγιή αφού ως γνωστών η κοινωνία έξω από εκεί νοσεί.

Υπάρχουν πολλοί άντρες που πιστεύουν ότι όσο πιο δύσκολη είναι για τον ψυχισμό τους μια προπόνηση τόσο περισσότερα εφόδια τους δίνει για να αντιμετωπίσουν την κοινωνία. Είναι λάθος. Αντιθέτως επιδεινώνει την άσχημη ψυχολογική τους κατάσταση και τους κάνει πιο οξύθυμους και αναποτελεσματικούς δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο μεταξύ σκληρής προπόνησης (ψυχολογικά) και μη κοινωνικής αποδοχής. Σε ένα τέτοιο χώρο δεν θα δείτε ποτέ πολλές γυναίκες.

Θα προσπαθήσω να δώσω μερικές συμβουλές που νομίζω ότι είναι μια καλή αρχή για μια υγιή ισορροπία των δυο φύλων.

Ο τρόπος συμπεριφοράς στην υποδοχή της νέας μας μαθήτριας είναι η πρώτη προσέγγιση. Αυτή πρέπει να συνοδεύεται από ευγενική φιλικότητα, χωρίς κανένα είδος φλερτ. Προσπαθήστε να δώσετε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες γύρω από το ύφος της πολεμικής τέχνης που διδάσκετε, το ημερήσιο πρόγραμμα και τους χώρους της σχολής σας. Μην της απευθύνετε προσωπικές ερωτήσεις που μπορεί να τη φέρουν σε δύσκολη θέση. Ακόμα και ο τρόπος που κοιτάτε μια γυναίκα παίζει ρόλο στο αν θα γραφτεί στο χώρο σας.

Ας υποθέσουμε ότι γράφτηκε στη σχολή σας και ξεκινάει τα πρώτα της βήματα. Δείξτε την ίδια προσοχή και αφοσίωση όπως και με τους υπόλοιπους αρχαρίους, μην κάνετε μάθημα επίδειξης μόνο για εκείνη γιατί θα νιώσει άβολα και εκείνοι και οι υπόλοιποι μαθητές σας. Κάντε την να αισθανθεί σαν ένα κομμάτι μιας ομάδας ανθρώπων που είναι αρχάριοι και που ενδιαφέρεστε το ίδιο για όλους να φτάσουν τους προχωρημένους μαθητές. Μέσα στην πορεία του μαθήματος μην κάνετε ιδιαίτερα μαθήματα μόνο για εκείνη θέλοντας να της δείξετε πόσο καλός δάσκαλος είστε γιατί με αυτό τον τρόπο κουράζετε υπερβολικά το νέο μέλος σας αλλά ταυτόχρονα αφήνετε μόνους στο έλεος του μεγάλου ιδρυτή της τέχνης που διδάσκετε τους υπόλοιπους μαθητές σας με αποτέλεσμα να δυσανασχετούν και αυτοί μαζί σας.

Όταν μιλάμε για πολεμικές τέχνες οι οποίες περιέχουν πολύ στενή επαφή μεταξύ των συνασκουμένων θα πρέπει τον πρώτο καιρό να κρατάτε λίγο μεγαλύτερη απόσταση από την μαθήτρια σας γιατί ίσως την κάνετε να νιώσει δυσάρεστα σε μια τόσο κοντινή επαφή με ένα άνθρωπο που δεν έχει ακόμα συνηθίσει οπτικά. Μέσα στο πέρασμα του χρόνου πρέπει να νιώσει μαζί σας ένα αίσθημα εμπιστοσύνης έτσι ώστε να είναι σε θέση να σας εμπιστεύεται σε πιο προσωπικά γυναικεία ζητήματα (π.χ έμμηνος ρύση) και εσείς με τη σειρά σας να προσαρμόζετε την ατομική της προπόνηση αν αυτό απαιτείται.

Ένα άλλο μεγάλο κεφαλαίο που μπορεί να αναγκάσει μια γυναίκα να διακόψει την παρουσία της είναι οι μαθητές. Η κακοσμία ορισμένων αντρών μαθητών είναι όσο και αν σας ακούγεται περίεργο μέσα στους πρώτους λόγους που μια γυναίκα διακόπτει από μια σχολή. Υπεύθυνος είναι ο ίδιος ο εκπαιδευτής στο αν τηρούν οι μαθητές την υγιεινή στους χώρους και στον εαυτό τους.

Ένας άλλος λόγος είναι η υπεροπτική αντιμετώπιση πολλών αντρών απέναντι στις γυναίκες που ασχολούνται με τις πολεμικές τέχνες. Υπάρχουν μαθητές που μου περιγράφουν ότι είναι δύσκολο να ασκηθούν σαν ζευγάρι με μια γυναίκα γιατί είναι δύσκολο να νιώσουν το φόβο ενός πραγματικού χτυπήματος. Αυτή η κατάσταση εκλαμβάνεται σαν άρνηση για μια γυναίκα και την οδηγεί σε διακοπή. Κάθε μαθητής που ασκείται σαν ζευγάρι με οποιοδήποτε σωματότυπο ή διαφορετικό φύλο θα πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι θα πρέπει να αντιμετωπίζει όλα τα χτυπήματα σαν ίδια. Η υποτίμηση του αντιπάλου είναι βήμα προς την ήττα.

Υπάρχει και μια άλλη μερίδα αντρών μαθητών που ασκεί υπερβολική δύναμη σε μια γυναίκα είτε γιατί νιώθουν μειονεκτικά γενικότερα στη ζωή τους απέναντι στις γυναίκες και μέσα στο χώρο προπόνησης βρίσκουν το έδαφος να εξωτερικεύσουν αυτή την παθοψυχολογική κατάσταση, είτε γιατί θέλουν να της δείξουν ότι αυτοί είναι περισσότερο άντρες από τους άλλους συνασκούμενους. Το τελευταίο έχει να κάνει με ένα λάθος τρόπο προσέγγισης που δεν οδηγεί ποτέ στα επιθυμητά αποτελέσματα. Να είστε σίγουροι ότι καμία γυναίκα δεν θα εντυπωσιαστεί από τη δύναμη που έχετε όταν τη χτυπάτε στο καθημερινό σας πρόγραμμα.

Σαν τελευταία και λιγότερο ανώδυνη είναι οι κατηγορία των μαθητών δασκάλων. Είναι αυτοί που πιστεύουν ότι μπορούν να κατακτήσουν μια μαθήτρια κάνοντας της το δάσκαλο. Προσπαθούν να της δείξουν όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που ο δάσκαλος δεν λέει και που εκείνοι έχουν καταλάβει καλύτερα απ΄ όλους. Πρέπει και πάλι ο εκπαιδευτής να τονίσει ότι μόνο αυτός καθορίζει την ύλη του μαθήματος και αυτός είναι ο κύριος υπεύθυνος για το τι και με ποιο τρόπο θα διδαχθούν όλοι οι μαθητές. Αφήστε τις λεπτομέρειες για το δάσκαλο και περιμένετε την στιγμή που θα γίνεται εσείς υπεύθυνοι του δικού σας χώρου. Μέχρι τη στιγμή που θα αποφασίσει ο δάσκαλος σας είστε όλοι μαθητές δικοί του. Μην το ξεχνάτε ποτέ αυτό.

Τελειώνοντας πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι δεν υπάρχουν λίγες γυναίκες που ασχολούνται με πολεμικές τέχνες απλά υπάρχουν λίγες σε μερικές σχολές που συνεχίζουν. Ο λόγος μπορεί να οφείλεται στους εκπαιδευτές αλλά και στους μαθητές. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον εαυτό μας με αντικειμενικά κριτήρια και αποδεχόμενοι τα λάθη μας να διορθώσουμε και τους γύρω μας αν επιθυμούμε να έχουμε μια υγιή ισορροπία αντρών-γυναικών στη σχολή μας. Πρέπει ο εκπαιδευτής και οι μαθητές να αντικατοπτρίζουν στον τρόπο προπόνησης, μάθησης και συμπεριφοράς την σωματική και ψυχική ευεξία τους.